16-09-08

De Corfu-tapes: deel 4

Wat vooraf ging: Monster en Sneeuwwitje genieten van hun vakantie op Corfu, ook al zit het er al bijna op. Maar er staat nog één grote uitstap op het programma voordat ze weer naar huis kunnen...

Corfu-tape 7. Onze laatste trip zou ons op cruise nemen naar de kleine eilandjes Paxos en Antipaxos. Best spannend, zo'n hele dag op het water. De eerste uren vaarden we dus rond op de prachtige blauwe zee, met overal een schitterend uitzicht om ons heen. We vaarden om Paxos heen, en zijn ook een stukje in zijn blue caves gevaren, voor zover dat mogelijk was. Prachtig zicht eigenlijk, zo'n helderblauw water en zo'n immense rotsen er omheen. De legende van Paxos is, dat Zeus het eilandje bouwde om er zijn geliefde te verstoppen (en er een liefdesnestje te bouwen waar ze ongestoord hun gang konden gaan). Hij heeft er ook ergens een keer zijn drietand drie gaten in de zijkant laten boren (blue caves), en toen is hij zijn triton dus kwijtgeraakt. De Paxosbewoners hebben hem teruggevonden en het wapen op hun schild gezet. We vaarden nog een stuk verder naar Antipaxos, waar wie zin had in de oceaan kon gaan zwemmen. Dat zagen we niet zo zitten, maar het Olmense koppel wel, en dus hebben we ons van aan boord geamuseerd met foto's van hen te maken. Daarna vaarde de boot weer een stukje verder tot in een haventje, waar hij ons afzette zodat we zelf wat op Antipaxos konden rondlopen en iets konden gaan eten. We zijn niet ver geraakt voordat we al een goed restaurantje hadden gevonden. Het was er lekker, al klopte de rekening nooit helemaal... Daarna zijn we tot in het hart van het eiland gewandeld, waar Monster en onze vrienden gingen zwemmen en waar ik op het strand bleef zitten. Ik was getuige van een gemene Octopusmoord (en besloot nooit meer vlees of vis te eten daarna, wat ik even later toch maar tot nooit meer octopus heb afgezwakt) voordat mijn gezelschap weer terug was. Er werd afgedroogd en aangekleed, en toen moesten we alweer terug naar de boot. Onze cruise ging weer terug, en ik viel in slaap op een bankje aan de reling, waar lekker veel wind over mij heen kon waaien. Resultaat: mooi verbrand natuurlijk. En dat terwijl ik al de hele week goed had opgelet om mooi donkerwit te worden... We kwamen na een poosje weer veilig aan wal en moesten nog even op onze bus wachten. Die kwam eraan gestoven, met politiebegeleiding omdat hij te laat was. Onze homo is wellicht de rijkste man van het eiland voor een reden... Terug in het hotel genoten we van onze laatste maaltijd voordat we de laatste dingetjes inpakten en in bed kropen. Onze vakantie zat er zo goed als op.

Corfu-tape 8. Veel te vroeg ging de wekker, we aten nog een klein hapje en vochten met de valies om haar dicht te krijgen, en daarna gingen we beneden verzamelen met alle andere Belgen die naar huis moesten. De bus was echter een uur te laat (we hadden een uur langer kunnen slapen verdorie), maar uiteindelijk kwam hij toch en liet hij weten dat we ons niet ongerust moesten maken. We hoopten dus al dat we rechtstreeks naar het vliegveld konden, zonder tussenstops, maar dat was ijdele hoop. We moesten onze dronken Luikenaar nog ophalen (bij de stop aan zijn hotel een luid en algemeen 'ojee' door de bus). Op de bus viel hij nog mee, het was pas in het vliegveld dat hij (vermoedelijk uit fear of flying) aan de vodka ging. Er werd haastig ingecheckt en daarna moesten we een hele tijd wachten tot we in ons vliegtuig konden instappen. De reis zou bovendien nog wat langer duren, want er moest een tussenlanding worden gemaakt om te tanken in Bologna... zo zijn we dan ook eventjes in Italië geweest (welbepaald op het toilet, want dat was het enige waar we tijd voor hadden). We vlogen verder naar huis, wachtten op de bagage, raapten onze bagage bij elkaar en toen konden we eindelijk naar onze Mamie en Einstein die al heel lang op ons zaten te wachten. Wat een fijne luilekkerwarme vakantie...